Kom i gang med automatisering

9 eksempler på automatisering ved rekruttering

Jakob Pindstrup

Disse 9 forskellige opgaver i forbindelse med rekruttering af nye medarbejdere, kan du med fordel automatisere.

No items found.
25.6.20

Rekruttering af nye medarbejdere kan være en hovedpine. Det er vigtigt at få de rigtige kandidater, og derfor skal alt spille godt: Lige fra jobopslag til annoncering og afholdelse af jobsamtaler. Der er mange bolde at holde styr på, og du har så mange, at du ikke altid opdager dem, der falder på jorden.

Derfor er det oplagt at strukturere processen, hvis du rekrutterer nye medarbejdere løbende.

Vi har her et eksempel på, hvordan du kan automatisere dele af processen. Alt bør struktureres, noget kan med fordel automatiseres. Alt efter hvordan din organisation fungerer, vil forskellige løsninger give mening. For grundlæggende kan du automatisere hele eller dele af alle processer fra start til slut. Ikke alt bør automatiseres!

Du bør tænke automatiseringen på den måde, at den kan frigive tid og energi til de tidspunkter, hvor det er vigtigt, at der for alvor er brug for dig med din viden og erfaring.

Hvilke opgaver vil du typisk automatisere?

  • Automatisk udfyldelse af skabelon for jobopslag
  • Automatisk udsendelse af jobopslag til diverse platforme
  • Automatisering udsendelse af opslag på de sociale medier
  • Udfyldelse af formular af kandidater ved ansøgning
  • Indsættelse af kontaktoplysninger, ansøgning og CV i database
  • Sortering af kandidater i database
  • Automatisk udsendelse af afslag
  • Automatisk udsendelse af indkaldelse til jobsamtale
  • Automatisk udsendelse af afslag til dem, der har været til samtale, evt. med kommentar
Hele processen bør ikke automatiseres, men de dele, der kan, vil spare ufattelig meget tid og samtidig hjælpe med at finde den rette blandt kandidaterne.

Indkaldelsen til jobsamtalen som eksempel

Når du først har modtaget en god håndfuld ansøgere, sorteret i dem og udvalgt dem, der skal til samtale, skal de indkaldes. Normalt foregår det ved at sende en mail til hver ansøger. Og nej, det tager ikke specielt lang tid. Du starter muligvis med at skrive en indkaldelsesmail, hvor du bl.a. angiver tid og sted for samtalen. Du finder de udvalgte kandidaters mailadresser og navne, og så kopierer du mailen ind og retter deres navn før du sender den ud.

Det føles ikke som meget, men det tager dig mindst 10 minutter. Og når vi taler om automatisering er det virkelig ‘mange bække små’. For de små 5 og 10-minuttersopgaver, du har i løbet af dagen, løber faktisk op til et sted mellem to og tre timer. Ved hjælp af en database, mailprogram og integrationsprogram, som fx Airtable, Outlook og Zapier, kan du selv bygge din egen proces fra start til slut.

Hvis du skal arbejde med automatisering af jeres rekrutteringsproces, vil vi anbefale, at du tjekker vores artikel 'Automatiser modtagelsen af jobansøgninger' og 'Lad computeren sortere ansøgerne for dig' ud.

Verden bygges allerede af ikke IT-udviklere.
Vil du med på vognen?
Det er nemt at komme i gang. Vi lærer dig værktøjerne og tricksene, hvis du vil udvikle en smart business med masser af automatisering ✌️
Lær automatisering