Basic

Automatisering i dag hjælper os i morgen

Jakob Pindstrup

Automatisering bør være en vigtigere del af arbejdslivet, end fleste nok er vant til. Teknologien er helt nødvendig, hvis vi skal have tid til at tænke.

28.4.20

Automatiseringen og det høje niveau af teknologi i vores liv kan til tider synes trættende og besværligt. Man kan fristes til at spørge hvad det hele er godt for. Har vi ikke snart fået nok? Har automatiseringsnørderne ikke snart fået mættet deres munde? Så kunne vi bare stoppe nu...

Men faktisk har vi utroligt meget brug for lige præcis de redskaber og muligheder som automatiseringen bringer med sig. Det er nemlig ikke bare fordele som teknologien bidrager med, det er rent faktisk nødvendigheder.

Sandheden er at vi har brug for automatiseringen i vores liv mere end vi i virkeligheden aner.

Hold lige overblikket

Både vores hverdagsliv og arbejdsliv bliver løbende mere og mere fyldt op med data, algortimer og målinger, som vi altsammen skal holde styr på og kunne tolke. Selvom vores menneskehjerne er helt uovertruffen exceptionel, så er det altså mere end den kan klare. For overhovedet at have en chance for at holde styr på det hele, har vi brug for små teknologiske hjælpere, der kan klare det for os.

Det handler om at bevare overblikket og overskuddet når tingende bliver komplekse, for at vi ikke skal drukne i mængden. Det er denne uoverskuelighed vi lægger over på maskinerne.

Altså:

Automatiseringen hjælper os i virkeligheden med at bevare overblikket i en hverdag, der kun bliver mere og mere kompliceret.

Rutiner - skab struktur!

Udover at holde styr på den kæmpe mængde af data vi ofte beskæftiger os med, så skal automatisering hjælpe os med kedelige rutineopgaver, der går igen og igen. Arbejde med mange gentagelser er for det første enormt kedelige at sidde med. Ja faktisk, så er de ofte dødssyge! Væk med dem og ind i maskinen. Så kan du lave de mere interessante, sjove og kreative arbejdsopgaver.

Derudover så er det rimelig spild af tid at lave den samme opgave gang på gang, når man i stedet kan strukturere opgaverne ned i detaljer. Det skaber nemlig en vild god orden og resultaterne bliver ensformige og standardiseret i forhold til kvaliteten.

Kunderne har mere end nogensinde før ekstremt høje forventninger til det de betaler for. Derfor skal der være struktur og orden i virksomheden, hvilket god automatisering skaber.

Mere snak og kaffe, tak!

Så automatisering skaber tid. Men hvad i alverden skal vi så med den tid? Skal vi af med nogle medarbejdere? Nej - bare rolig, der er nok at tage sig til. Det som den nye tid bør gå til, er i virkeligheden den menneskelige kontakt. Bedre relationer, mere mening og mindre stress.

Vi skal værne om kunderne, ved at give dem en enorm høj og god kundeservice! De får hurtigere svar og der bliver hurtigere løst problemer, netop takket være automatisering og digitale processer. Vi har fået tid til at forstå dem bedre og lytte mere. På den måde får kunderne den tid og opmærksomhed de sådan higer efter i vores digitaliserede verden.

Automatiseringen muliggør i virkeligheden noget af det allervigtigste og mest dyrebare nemlig menneskelige relationer.

Så har du også tiden til en ekstra kaffeaftale med en ny potentiel kunde.

Hvad er automatisering?

Automatisering er ren magi, hvis det bruges rigtigt. Det her er dit store overblik over automatisering og digitalisering.
Åbn guiden
Verden bygges allerede af ikke IT-udviklere.
Vil du med på vognen?
Det er nemt at komme i gang. Vi lærer dig værktøjerne og tricksene, hvis du vil udvikle en smart business med masser af automatisering ✌️
Lær automatisering