Dagligdagens vigtigste opgaver

Sådan kan du automatisere mødeindkaldelsen

Tenna von Cappeln

No items found.
25.6.20

Når du er sælger, er der mange småopgaver, du hurtigt kan fjerne ved hjælp af automatisering. Vi har samlet en to eksempler til dig her med opgaver, vi typisk ser, med fordel kan spares væk ved hjælp af automatisering.

Din mødeindkaldelse kan automatiseres

Når du automatiserer ved hjælp af værktøjer som Zapier og Airtable sammensat med dit mailprogram, fx Outlook eller Gmail for Business, kan du opsætte din mødeindkaldelse på den måde, du ønsker det. Har du fx haft en snak med en potentiel kunde i telefonen og aftalt et møde, ser et forløb muligvis sådan her ud i dag:

Du opretter en mail manuelt. Indsætter e-mailadressen fra dit lead, skriver en emnelinje og en kort mail med tak for en god samtale samt tidspunkt, adresse (online eller offline) og evt. dagsorden for eller en kort beskrivelse af jeres fremtidige møde. Du kan naturligvis nøjes med at lave en kalenderinvitation, hvor du opretter eventet i din kalender og indsætter dit leads mailadresse, hvor du opretter og sender den afsted med de samme oplysninger.

Ulempen ved at nøjes med en kalenderinvitation er, at du med mailen har den personlige relation for øje og kan styrke den her. Samtidig ved vi, at en kort mail i højere grad vil blive læst end dine noter til kalenderinvitationen.


En automatiseret hjælp til mødeindkaldelsen kunne se sådan her ud

Du åbner en formular i Airtable, hvor du udfylder dit leads navn og mailadresse, tid, sted og evt. noter. Herefter får du og dit lead automatisk oprettet en kalenderinvitation, og samtidig får dit lead en personlig mail fra dig.

Ser din proces lidt anderledes ud, kan det være, at det er nemmere for dig at trykke på en checkbox ud for dit lead i Airtable, hvis du bruger Airtable som CRM-system. Har du opsat begge muligheder kunne den første være relevant, hvis du får en henvendelse fra uventet kant og får booket mødet på telefonen allerede inden personen er kommet ind i dit CRM-system. Så kan du sætte dit system til at tjekke ved hjælp af en ‘lookup’, om kontakten allerede findes i dit system eller ej. Findes personen ikke, vil du personen blive oprettet samtidig med, at du udfylder formularen.

På denne måde gør du det faktisk muligt at agere mere menneskeligt, fordi du automatiserer. Det lyder paradoksalt! I virkeligheden er det ret simpelt.


Oprettelse af personligt slideshow

Giver det mening at vise kunden et slideshow i forbindelse med mødet, kan du bygge et slideshow fx i Webflow, som automatisk blive genereret samtidig med, at du booker mødet. Ved hjælp af Zapier kan personens navn og firmanavn samt eventuelle andre oplysninger som fx dato for mødet automatisk blive tilføjet i slideshowet. Det er en lille, manuel opgave, men tænker du over det, bruger du sikkert længere tid på det, end du regner med. Du risikerer også at glemme at rette firmanavnet et sted (ups!), eller orker ikke at gøre det og laver et generelt slideshow, som så i stedet fremstår upersonligt. Ved at automatisere det kan du fremstå både professionel og personlig.

Ved hjælp af programmer som Zapier og Airtable kan du fuldstændig tilpasse automatiseringen til den måde, der passer dig bedst. Du kan også starte simpelt og bygge på senere eller ændre det, hvis du senere skulle ønske det.

Verden bygges allerede af ikke IT-udviklere.
Vil du med på vognen?
Det er nemt at komme i gang. Vi lærer dig værktøjerne og tricksene, hvis du vil udvikle en smart business med masser af automatisering ✌️
Lær automatisering